Jan en Connie op reis.....

We zijn weer even online!

Maandag 20 augustus: Esch sur Sure

Vandaag staan we vroeg op en rijden naar het plaatsje Esch sur Sure, een dorp waar Jan vroeger met zijn ouders is geweest.
Bij het binnenrijden van het dorp ziet Jan dat er niets veranderd is dus parkeren we de auto en lopen het dorp door.
Helaas is wel de winkel waar hij en zijn broer een hengel hebben gekregen verdwenen.
Daarna gaan we nog bij de ruine kijken, het is een hele klim naar boven maar aangezien het behoorlijk koeler is dan gisteren is het wel te doen.
Boven genieten we van het uitzicht en de koele bries die er staat.
Wanneer we weer beneden zijn nemen we wat te drinken op een terras met iets lekkers erbij want we hebben honger gekregen van de stevige klim naar boven.
Daarna rijden we met de auto naar het 'Lac Haute Sure' waar we even een koele duik nemen.
Helaas betrekt de lucht en begint het wat te regenen dus het blijft bij èèn duik en daarna lopen we weer terug naar de auto.
Bij de auto aangekomen begint het te gieten dus zijn we net op tijd.
We rijden weer terug naar Diekirch om boodschappen te doen en lpg te tanken en daarna gaan we terug naar de camping.
Daar aangekomen breekt de zon weer door en wordt het weer behoorlijk warm.
De luifel is inmiddels ook droog dus die gaan we eerst afbreken want morgen gaan we weer verkassen.

Dinsdag 21 augustus: Plombiére les Bains (Vogezen) 267km

Na het ontbijt gaan we de camping betalen en rijden dan rond half tien weg, uitgezwaaid door de buren.
We moeten een stuk binnendoor rijden richting Luxemburg stad om daar de snelweg op te kunnen.
Donkere wolken komen ons tegemoet en af en toe zien we bliksem in de verte.
Niet veel later breekt er een complete wolkbreuk uit wanneer wij op de snelweg rijden.
Nou ja, rijden kun je het bijna niet noemen want we rijden stapvoets achter een vrachtwagen aan want je ziet geen hand voor ogen, zo hard gaat het.
Gelukkig wordt de regen al snel weer wat minder maar er staan nog heel wat plassen op de weg dus blijft het uitkijken geblazen.
Wanneer we bij Metz rijden is het alweer lekker zonnig en het valt gelukkig ook mee met de drukte op de weg dus dat gaat prima zo.
Rond het middaguur komen we dan aan op de camping in Plombiéres les Bains (camping L'Hermitage) een camping waar we een jaar of 8/9 een nachtje hebben gestaan.
We zetten snel de caravan neer, eten wat en plonsen dan lekker in het zwembad want de temperatuur is inmiddels gestegen tot 31 graden en dan is zo'n zwembad toch wel erg lekker.
Het is helemaal niet druk op de camping, er staat 1 Nederlands gezin en verder wat Fransen maar het is lekker rustig zo.
De verwachting is dat het in ieder geval tot en met donderdag lekker weer is dus we nemen het er maar van.
Normaal rijden we altijd met een grote boog om de Vogezen heen omdat dat volgens Jan het Franse regenwoud is maar nu lijkt het mee te vallen dus moeten we dit keer de omgeving maar eens goed bekijken.

Woensdag 22 augustus: Rondrit door de Vogezen

Vandaag moeten we eerst op zoek naar lpg en dat blijkt niet mee te vallen.
Pas wanneer we in Gerardmer zijn (zo`n 45km bij de camping vandaan) kunnen we lpg tanken, Gerardmer is een vrij grote, gezellige plaats aan een groot meer.
Daarna rijden we een stukje terug om de grote waterval van Tendon te bekijken, daar is het gezellig druk maar we kunnen gelukkig al snel de auto parkeren en dan naar boven wandelen om een mooi uitzicht op de waterval (32m) te krijgen.
Na de nodige foto`s gaan we weer verder langs Xonrupt-Longmer en dan rijden we de Col de la Schlucht op (1362m).
Boven aangekomen zien we de stoeltjesliften van het wintersportgebied en nu gaat iedereen omhoog om naar beneden te kunnen rodelen met een sleetje.
Aangezien het best fris en druk is rijden wij weer terug naar de camping via La Bresse waar we eerst nog even boodschappen inslaan.
`s Middags liggen we lekker aan ons prive zwembad van het mooie weer te genieten, mmmmm ik kan hier best aan wennen!

Vrijdag 24 augustus: Matafelon Granges 270km

Na een dag luieren aan het zwembad verlaten we vandaag de Vogezen.
We sluiten ons verblijf af zoals het hoort in het Franse regenwoud met regen en onweer.
Maar vanochtend is het gelukkig droog als we wegrijden en dat maakt het opruimen van de spullen wat makkelijker.
Wanneer we de Jura binnenrijden komt de regen met bakken uit de lucht en ziet het bijna zwart, ook begint het te onweren.
Net wanneer wij denken dat het niet erger kan worden zend onze Franse radiozender (Cherie FM) het nummer 'Last Christmas' van Wham uit.
Zijn ze helemaal gek geworden, het is toch nog lang geen kerst?
Of verwachten ze vandaag nog sneeuw of zo, kennelijk beseffen die maffe Fransozen niet dat het een kerstlied is, behhhhhhh.
Nou ja, tegen de tijd dat we de camping oprijden, na het bedwingen van de nodige bergpassen met onze Eriba, schijnt de zon en is het zowaar weer 28 graden dus best lekker.
Het is een prachtige camping (Les Gorges de L'Oignin) en wij kunnen een plekje met uitzicht op het meer uitzoeken.
Dus snel de Eriba op zijn plek gezet en even iets eten en daarna de boel verkennen.
Het waait wel behoorlijk dus Jan gaat even vliegeren en daarna gaan we nog even lekker naar het zwembad.
Dan is het tijd voor de boodschappen maar dat is een hele klus, 40km moeten we rijden voor wat lekkers, nou dat is al wat minder leuk.
Wanneer we de winkel uitlopen regent en onweert het ook weer en het is de verwachting dat dat morgen ook zo is en zoals onze buurvrouw in de Vogezen ook al zei; daar komen we niet voor, dus wij gaan morgen weer verder.
Even kijken wat het weer gaat worden in de Ardeche want vemoedelijk wordt dat onze volgende stop.