Jan en Connie op reis.....

Abdij van Auberive

Eerst rijden we hier wat door de omgeving die erg mooi is en behoorlijk heuvelachtig, hier bij de camping is een heuvel met een percentage van 10% dus dat is best een klim.
Dan komen we aan in Auberive en gaan we naar de abdij.
Wanneer we kaartjes kopen krijgen we er ook twee Ipods bij waarop een plattegrond van de abdij staat met een route die we kunnen volgen en dan kunnen we het bijbehorende geluidsfragment afspelen in het Nederlands.
Nou, dat is goed geregeld zo, Jan en ik krijgen er ieder een maar dat werkt dus niet of je moet precies op hetzelfde moment de knop indrukken voor het geluid of we moeten ieder onze eigen route gaan lopen maar dat is niet zo gezellig.
Jan heeft al snel de oplossing gevonden, hij maakt de foto`s en ik regel het geluid.
De abdij is van oorsprong een klooster voor monniken maar na een aantal jaren is het wat aangepast en is er een vrouwengevangenis van gemaakt.
Uiteindelijk vond de Franse regering deze instelling toch wat te barbaars en is het weer door de monniken in gebruik genomen.
In 2004 is het gebouw verkocht en nu kan iedereen het bezichtigen en is er ook een tentoonstelling met schilderijen en andere kunstwerken.
Het gebouw is mooi om te zien en we hebben er heerlijk weer bij dus dat treft.
Boven in het gebouw zijn zelfs de isoleercellen nog te zien, brrrr, om dan te bedenken dat je daar wel tot 14 dagen opgesloten kon worden!
We maken heel wat foto`s en ineens ligt Jan op zijn platte buik want hij heeft een sprinkhaan voor de lens en hij probeert er nog even een close-up van te maken.
Daarna gaan we naar Langres om te tanken en voor de boodschappen en dan weer terug naar de camping.
Het is heerlijk weer dus we eten lekker buiten en daarna gaat Jan de caravan poetsen en ik zit lekker met mijn boek in de zon.
Daarna nog lekker zwemmen en dan is de dag weer bijna voorbij, nog twee dagen te gaan......